Gradina arida (continuare)

Scolile de pictura Song (1127-1279) si Yuan (1279-1368) au influentat foarte mult calugarii creatoriamenajari gradini japoneze aride 3 de gradini din perioada feudala. Aceasta influenta este de asa natura ca numite principii estetice caracteristice acestor picturi sunt aplicate in gradini, cum ar fi yohaku no bi, “frumusetea spatiului lasat gol”.

Spatiile goale, cu pietris greblat povestesc despre hârtia lasata goala. Karesansui este, probabil, prin excelenta gradina japoneza grafica, cautând prin asimetria acestor elemente constitutive, un echilibru “natural”. Echilibru intre continut si forma, intre plin si gol, intre curba si linia dreapta. Karesansui, este o incercare de a dezvalui adevarata natura a realitatii, dincolo de aspectele iluzorii ale lumii, cu elemente simple si putine.

Elementele principale:

–       nisip alb: shirakawa suna

–       triada de pietre: sanzon iwagumi

–       curs de apa fals/iaz arid: karetaki/karenagare

–       ansamblu piatra-pod: hashiiwagumi

–       “comoara piatra-barca”: takarabuneishi

–       insula cocor/insula testoasa: kamejima/tsurujima

Nisip alb: shirakawa suna. Fara indoiala este o componenta de baza a gradinii karesansui. Prin “nisip”, se intelege pietris de granit cu un diametru cuprins intre 2 si 15 mm. Totul tine de scara si de armonie. Desi nu exista nici o regula precisa, s-a observat ca, cu cât un loc este mai mic, cu atât diametrul pietrisului va fi mai mic.

Faptul de a acoperii o suprafata cu pietre, stânci sau pietris de culoare alb este o practica rituala shintoista: aceste spatii, yuniwa, astfel “purificate” au fost rezervate pentru kami, zeitati. Abia in secolul al XV-lea se va folosi aceasta tehnica ca o reprezentare a planurilor de apa in gradinile aride, pentru a simboliza conceptul zen de vacuitate. Acest concept, care duce la o anumita forma de abstractizare, si care, probabil, a germinat in mintea calugarilor-gradinari din acele timpuri, foloseste pietris pentru a amenaja zonele “negative” ale gradinii. Este foarte important ca acest “nisip” sa ramâna intotdeauna curat: nici o interventie umana, muschi, buruieni sau alte resturi naturale nu vor contamina acest spatiu virgin.

Acesta este motivul pentru care intretinerea zilnica se efectueaza intotdeauna in gradinile karesansui din manastirile zen: nisipul este maturat, iar apoi greblat din motive foarte precise. Executarea perfecta a acestor urme-linii monopolizeaza complet corpul si spiritul gradinarului – calugar si necesita o mare concentrare, astfel incât aceasta practica este considerata ca o meditatie in actiune. Potrivit unor experti, sunt necesari trei ani de exercitiu, pentru a realiza aceste urme-linii in mod perfect.amenajari gradini japoneze aride 4

Cu trecerea timpului nisipul se patineaza si isi pierde luciul. Faptul de a matura incetineste procesul, dar nu-l impiedica complet: de aceea se adauga regulat un strat “proaspat” de nisip. Acest lucru permite o explicatie – cel putin, o ipoteza avansata de unii is-torici – movilelor de nisip, care se gasesc uneori in gradinile uscate: ele constituie o rezerva de nisip “nou” la dispozitia calugarilor. O movila de  acest fel se afla in Ginkaku-ji, unul dintre cele mai faimoase temple din Japonia, care are forma muntelui Fuji, dar exista, de asemenea una conica in Daisen-in, sau in Daitoku-Ji-ji.

Triada de pietre: sanzoniwagumiamenajari gradini japoneze aride 5 Se traduce prin aranjament de pietre sau triada budista. Numit de asemenea sanzonseki, acesta este un set de trei pietre, de obicei de dimensiuni mari. Piatra centrala, cea mai importanta, este Budha, chûsonseki; de o parte si de cealalta, exista doua pietre mai mici numite kyôjisek, reprezentând doua bodhisattva.

Acest set poate fi plasat intr-o gradina pentru a forma un grup principal independent sau poate fi incorporat intr-un ansamblu mai mare, cu alte pietre, ceea ce poate face “lectura” mai dificila. In cele din urma, trebuie sa retinem ca termenul sanzoniwagumi, a aparut pentru prima data in Sakuteiki, si a continuat ulterior.

In gradini japoneze aride, exista diferite moduri de a aranja pietrele, dar o regula generala se poate aplica la toate: aceste ansambluri

sunt intotdeauna formate dintr-un numar impar de pietre. In aceeasi ordine de idei, sunt de preferat grupurile compuse 3, 5 sau 7 pietre, de fapt, rezultatul este figura 7-5-3 – shitchi-go-san – care a fost intotdeauna considerata benefica in tara soarelui rasare. In general, sunt de preferat pietrele de munte, yamaishi; pietrele de râu, kawaishi fiind rezervate pentru a evoca apa, numite karenagare si karetaki.

In Japonia, un lucru nu este niciodata la fel de simplu cum pare. Astfel sanzoniwagumi poate evocaamenajari gradini japoneze aride 6 in unele cazuri, muntii Hûrai sau Shumisen, axa lumii, conform traditiei budhiste, sau o cascada arida. In cazul in care ansamblul este situat pe o insula-cocor, aceasta poate reprezenta, de asemenea, aripa unui animal mitic.

Curs de apa fals / râu arid: karetaki / karenagare

Karetaki. In Sakuteiki se scrie ca Fudo Myoo (zeitate budista) a facut un juramânt, ca orice cascada, care masoara doar 90 de cm, este o reprezentare a corpului sau. De asemenea, este scris intr-un text ritual ale aceleiasi divinitati: “cei care vad corpul meu vor experimenta o trezire a spiritului …. “). Acest simbolism prezent in gradini din perioada Heian, va fi transpus in casca-dele aride.

In general, exista trei pietre principale in construirea unui karetaki “standard”: o piatra centrala, reprezentând apa – aoishi, care este incadrata de doua pietre mai mari – taki-zoeishi, pietrele atasate unei cascade. In unele cazuri, cele mai mari takizoeishi pot fi o reprezentare a lui Fudo Myoo. La baza cascadei, exista pietris sau pietricele, pentru a re-prezenta punctul de plecare al cursului de apa uscat, kare-nagare.

Principiile de constructie a unui karetaki sunt cam la fel ca si cele utilizate pentru amenajarea unei cascade reale. Exista diferite stiluri de amenajare a cascadei, cel mai cu-noscut este probabil, “cascada portii dragonului” cum este cea din templul Tenryu-ji, recunoscut printr-o piatra dis-pusa vertical la baza cascadei. Aceasta piatra este repre-zentarea unei parabole chineze predate in manastirile Soto Zen, despre eforturile pe care le cere viata si eventualele lor recompense. Astfel, ea simbolizeaza un peste care in-cearca sa urce in partea de sus a cascadei. Se spune ca in cazul in care reuseste, se va transforma intr-un dragon.

amenajari gradini japoneze aride 7Karenagare reprezinta un curs de apa arid. Punctul de pornire este de multe ori o cascada, dar poate fi, de asemenea, prezent de unul singur. Adesea, un pod de piatra trece pentru a sublinia simbolistica unui râu real. Pentru a sugera valuri tumultuoase, unii creatori de karesansui au utilizat stânci de diametru mare. Dimpotriva, pentru a evoca ape mai calme, se foloseau de pietris cu granulatie mai fina. 

Ansamblu piatra-pod: hashiiwagumi. Termenul reprezinta un pod de piatra intr-o gradina com-pusa dintr-un ansamblu de roci. In cele mai multe karesansui, podul are doar o functie simbolica; acesta este utilizat pentru a lega doua lumi, cea in care traim, cu cea divina. Ansamblul consta dintr-un pod de piatra, ishibashi si ancore de piatra, hashibasa-miishi.

Pentru a evita orice simetrie, se folosesc pietre de dimensiuni diferite, care pot fi asezate fie vertical, fie orizontal, in functie de efectul dorit. In orice caz, are o mare importanta armonia din com-pozitia hasiiwagumi si integrarea acestuia inamenajari gradini japoneze aride 8 restul peisajului arid.

Piatra – barca – comoara: takarabuneishi. Dupa cum sugereaza si numele aceasta piatra are o forma care aminteste de o barca. Mitul Takarabune “barca cu comori”, isi are originea in China, si este legata de “nemuritorii” de pe Muntele Penglai. Conform legendei, aceasta barca care navigheaza spre Muntele Penglai (Horai in japoneza), con-tine mari bogatii si mai ales elixirul nemuririi. De fapt, reprezentare sa intr-o gradina, nu neaparat arida, se afla deseori aproape de grupuri de pietre, horaiseki, sau insule, hôraiganto, evocând muntele mitic. Se considera ca aceasta reprezentare ar aduce bogatie si viata lunga proprietarilor locului.

Insula testoasa / insula cocor: kamejima / tsurujima. Kamejima apare in primele gradini din perioada Heian (794-1185), sub forma unui iaz. Daca in acest tip de gradina este vorba despre o insula de pietre aranjate astfel incât sa repre-zinte capul si coada unui animal, in karesansui, totul este reprezentat la o scara mai mica. Caracterul mitologic al broastei testoase provine din legenda taoista a nemuritorilor de pe Mun-tele Penglai Muntele este vârful principal al unei insule. Se credea ca insula se afla pe spatele unei broaste testoase gigantice si era refugiul nemuritorilor care au ascuns nenumarate comori, dintre care cea mai pretioasa era “elixirul vietii”.

amenajari gradini japoneze aride 9Pietrele folosite pentru a reprezenta fiecare din partile corpului broastei testoase au un nume distinct, care in principal sunt: “piatra-coada” (kibiseki), “piatra-picioare” (kikyakuseki) si “capul de piatra” (kitouseki). Uneori, pietrele suplimentare vin sa completeze aceste elemente de baza, cum ar fi piatra de pas (isokuseki) sau pietrele care formeaza carapacea (kikkouseki) care ar putea fi, de asemenea, reprezentat de muschi. In general, un pin este plantat in partea de sus a insulei, ca simbol al longevitatii.

Nedespartita de insula-broasca testoasa, insula-cocor provine, de asemenea din mitul Muntelui Penglai. Nemuritorii se deplasau pe spatele acestor pasari. Elementele ramân aceleasi ca si cele utilizate pentru “sora geamana”, de exemplu, pietre, muschi si mici arbusti tunsi; dar nu este utilizata intr-o maniera atât de figurativa. Uneori apare doar zborul ei gratios, care este simbolizat printr-un pin cu o forma fina si subtire.

Putem gasi, uneori, o piatra lunga “plantata” pe verticala pentru a simboliza gâtul si capul animalului (tsurukubiishi), insotita de o parte si de cealalta de doua pietre plate de dimensiuni mai mici, care reprezinta aripile (haneishi). In “marile epoci” ale karesansui-ului Muromachi si Momoyama, se intâlnea uneori o singura piatra numita “piatra-aripa” care facea alu-zie la prezenta cocorului.

amenajari gradini japoneze aride 10

Proprietate Kalon Garden. Text redactat si publicat de Cristina Vlad.

Contact

S.C.Kalon Garden S.R.L
Persoana de contact: Cristina Vlad

Sediu: Str. Traian Vuia, Nr 160, Cluj-Napoca
tel: 0743-174253,
email: kalongarden@yahoo.com
Meniu
Call Now ButtonSuna Acum