Gradina Ceaiului (continuare)

Elementele gradinii ceaiului:

a. poarta de intrare pe proprietate

b. roji-mon – poarta de intrare in gradina

c. soto-koshikake – spatiu de asteptare

d. shitabara-setchin – o toaleta mica

e. tsukubai – loc de purificare

f. chiriana – o groapa de gunoi

g. naka-kuguri – poarta de acces in gradina din mijloc

h. fântâna

i. baiken–mon– poarta cu priveliste spre pruni

j. uchi-koshikake – spatiu de asteptare interior

k. kazari-setchin – toaleta decorativa

l. lampa de piatra

m. nijiri-guchi – portita de acces la chiosc

Poarta principala, este o poarta din lemn, de mari dimensiuni, similara cu cele gasite la intrarea inAmenajari gradini japoneze - gradina ceaiului 1b resedintele samurailor. Urmeaza o curte interioara, care este spatioasa, luminoasa si pavata cu pietre mari, ea este marginita de garduri vii inalte si tunse. In continuare se face accesul la gradina prin roji-mon, poarta de intrare in gradina. Are scopul de a pregati vizitatorul pentru prima impresie asupra gradinii. Pentru a reduce ritmul de deplasare si a asigura surpriza, calea de acces are o forma de zigzag la capatul careia se deschide privelistea asupra gradinii, priveliste incadrata de o poarta.

Odata depasita poarta suntem invitati sa ne odihnim in soto-koshikake, un loc de odihna “exterior” acoperit. Incepând cu sfârsitul sec XVI , roji era impartita in doua, gradina interioara si cea exterioara, separate prin garduri si porti, cea exterioara serveste ca spatiu de primire pentru oaspeti, iar cea interioara ca loc de relaxare in pauzele din ceremonia ceaiului.

Gradinile privite din soto-koshikake sunt diferite fata de ceea ce se stia. Nu mai exista compozitiile centrale din pietre si insule, atât de familiare inainte; gradina este dominata in schimb de pietre necioplite asezate la pas intr-o forma naturala, numite tobi-ishi, “pietre zburatoare”.

Gazda curata si umezeste pietrele inaintea sosirii invitatilor, din nou un simbol al purificarii, dar si un element de prospetime in lunile calduroase de vara. Probabil aceste pietre s-au folosit initial in scopul traversarii gradinii fara a atinge solul. Pasii ar putea distruge muschiul cu care aceste gradini erau acoperite. De asemenea tobi-ishi au rolul de a conduce si incetini ritmul vizitatorului si de a-l ghida psihologic si vizual pe tot parcursul.

Roji nu exista doar pentru aprecierea noastra estetica, ci este cadrul ceremoniei ceaiului. Totul este gândit ca sa ridice nivelul de constienta a vizitatorului. Daca plimbatul, mâncatul, bautul sunt activitati pe care le realizam aproape inconstient, gradina si casa ceaiului ne invita in mod special, chiar ne forteaza cu blândete sa devenim constienti de actiunile noastre. Ceremonia ceaiului este o metoda a meditatiei, iar casa si gradina ceaiului sunt ca un templu. Cu cât suntem mai constienti de activitatile noastre zilnice cu atât devenim mai constienti de noi insine. Ce functie mai inalta ar putea avea un templu.

De la soto-koshikake o succesiune de pietre ne conduc la o mica toaleta. In continuare se ajunge la un aranjament de pietre, si un bazin in care vizitatori se pot spala fizic si simbolic, tsukubai.

Chiriana este un nou element important al gradinii care consta intr-o mica groapa de gunoi pe careAmenajari gradini japoneze - gradina ceaiului 2b gazda, inainte de sosirea oaspetilor o umple cu frunze si ace de pin, ca simbol al curatarii gradinii. Gazda va lasa la vedere maturi (nefolosite) pentru acelasi motiv simbolic.

Naka-kuguri este o poarta atipica. Gazda ii intimpina pe oaspeti la aceasta poarta si ii conduce la casa ceaiului. Este o structura libera, acoperita, care se poate inchide cu usa. Prin introducerea acestei porti ceremonia ceaiului trece de la un nivel estetic si social la statutul de experienta religioasa: in primul rând pentru ca oaspetele trebuie sa se aplece, devenind astfel constient de trupul sau, in al doilea rând il obliga sa ingenuncheze inainte de a merge mai departe.

Se ajunge la o fântâna proiectata artistic, având un capac si scripete. Apa din aceasta fântâna servea intreaga resedinta, iar importanta ei este data de locatia centrala in gradina.

La capatul gradinii mijlocii se trece printr-o poarta simpla Baiken mon si se intra in gradinaAmenajari gradini japoneze - gradina ceaiului 3b interioara; elementele acesteia sunt similare cu cele ale gradinii exterioare. Cu cât sunt mai multe bariere de trecut in drum spre casa ceaiului cu atât situl pare mai sacru.

Dincolo de poarta, imediat in dreapta se afla uchi-koshikake, locul de odihna interior, reprezentat de o banca lunga acoperita. Asigura un loc de relaxare oaspetilor pe intreaga durata a ceremoniei ceaiului ce dureaza circa patru ore. Ceremonia se compune din doua parti, in prima jumatate se serveste o masa usoara, iar in a doua jumatate doua feluri de ceai, unul tare si unul slab. Intre cele doua parti oaspetii se pot retrage la locul de odihna. Apropiat se afla o toaleta decorativa kazari-setchin destinata mai degraba aprecierii estetice decât celei practice.

In drumul spre casa ceaiului, aleea din piatra trece pe lânga o lampa de piatra si un bazin tsukubai.

Deoarece ritualul ceaiului se desfasoara atât ziua cât si noaptea, iluminatul era asigurat de lampi asezate in special in dreptul portilor si la curbele neprevazute, precum si locurile de spalare. Lampile se numesc ishi-doro, ele au fost introduse in ceremonia ceaiului de catre maestrii secolului al XVI-lea, fiind folosite anterior in temple si altare. Lampile folosite in gradina interioara se bazeaza pe stilul celor aflate la altarele din perioada Kasuga si Nara.

Inainte de a ajunge in casa ceaiului oaspetii isi spala mâinile si gura in al doilea loc de purificare (tsukubai), fiind un act simbolic de curatire a vietii cotidiene. Bazine similare din piatra pentru spalare simbolica se gasesc in altarele shinto si templele budhiste din secolul al XIII-lea. Literalmente termenul de tsukubai inseamna “locul unde trebuie sa te indoi”. Inainte de a intra in casa ceaiului se afla poarta nijiri-guchi, care te obliga din nou sa te apleci si sa ingenunchezi pentru a trece. Aceste porti au fost introduce de catre Sen no Rikyu, vazute probabil in constructiile coreene. Deoarece casa ceaiului este o constructie mica, cu o suprafata de circa 6 m2, intrarea se face pe aceasta poarta mica pentru a crea efectul de spatiu.

Proprietate Kalon Garden. Text redactat si publicat de Cristina Vlad.

Contact

S.C.Kalon Garden S.R.L
Persoana de contact: Cristina Vlad

Sediu: Str. Traian Vuia, Nr 160, Cluj-Napoca
tel: 0743-174253,
email: kalongarden@yahoo.com
Meniu
Call Now ButtonSuna Acum