Gradina Ceaiului

Amenajari gradini - chaniwa4  Ceaiul a ocupat o pozitie importanta in istoria Japoniei, a fost germenul unei culturi care s-a desprins treptat de modelul din totdeauna: China. In timp ce ceaiul era inca un produs de import, acesta va deveni in Japonia, intr-un mod cu totul particular, un adevarat “stil de viata”, care va influenta multe aspecte ale culturii japoneze, cum ar fi caligrafia, pictura, ceramica, aranjarea florilor, gatitul, arhitectura si desigur, arta gradinilor. Arta ceaiului se bazeaza pe constientizarea de sine si a relatiei cu ceilalti, un moment in care fiecare gest si detaliu sunt importante si in care fiecare fiinta are un rol de jucat, un moment unic de comuniune, pentru a sarbatori eternitate. Aceasta sarbatoare se bazeaza pe valori cum ar fi compasiunea, simplitatea, sau egalitatea, lucruri uimitoare pentru o tara ca Japonia acelor vremuri, in care toate relatiile dintre oameni se bazau pe un sistem ierarhic rigid, de origine confucianista. Sen no Rikyu (1522-1591) a identificat patru principii care descriu ceremonia ceaiului, acestea sunt: wa, kei, sei si jaku, respectiv, armonie, respect, puritate si liniste sufleteasca. Cea din urma nu poate fi realizata decât in cazul in care primele trei principii sunt respectate cu strictete.

Intr-o era nerabdatoare sa exploateze elementele de arhitectura peisagistica: stânci, poduri, plante exotice, menite sa etaleze sanatatea si puterea, aparitia gradini rustice a ceaiului pare o anomalie. In fapt este un prototip de gradina necunoscut anterior, a carei proiectare si functie sunt la fel de noi ca si felul in care te bucuri de ea. A aparut deodata cu wabi-cha, un stil de ceremonie a ceaiului, care s-a inradacinat la sfârsitul sec al XVI-lea.

La inceput ceremonia ceaiului (chanoyu) se deruleaza in chashitsu, o piesa de dimensiuni mici, in jur de sapte metri patrati. Prima sala de ceai a fost amenajata in Tôgudô din Jishôji, la sfârsitul sec XV-lea. Odata cu aparitia chashitsu-lui apare si o gradina specifica, numita roji, “pamânt acoperit cu roua”, care poate insemna cale sau poteca, in functie de caracteristicile folosite, sau tarâm de purificare, dupa terminologia budista. Aceasta dubla definitie subliniaza si dubla functie a roji-ului, care reprezinta in acelasi timp o etapa spre pavilionul de ceai (choya) si un cadru de pregatire pentru ceremonia ceaiului. Florile sunt excluse din gradina, astfel incât buchetul care orneaza sala de ceai atrage toata atentia.

Amenajari gradini - chaniwa3

Maestrii de ceremonie, care erau in cele mai multe cazuri si creatorii gradinilor, dau o mare importanta pietrelor, astfel apar primele lampi de piatra. Fiind pâna atunci rezervate doar templelor shintoiste si manastirilor budiste vor deveni elemente inseparabile gradinilor japoneze. Lumina acestor lampi era prea slaba pentru a lumina (functie asigurata de lanterne din hârtie), deci scopul lor era pur decorativ: ziua forma lor regulata contrasteaza cu formele vegetatiei iar noaptea lumina lor creeaza o atmosfera de mister.

Amenajari gradini - chaniwa1

Un alt element preluat din templele religioase este recipientul cu apa, tsukubai, instalat la intrare pentru purificarea credinciosilor; formele acestor recipiente erau diverse, unele erau din piatra bruta, altele slefuite ca adevarate sculpturi.

Tot in gradinile de ceai isi fac aparitia pietrele de trecere, tobi-ishi, care vor deveni si ele obiecte de ornament nelipsite. La inceput functia lor este doar pragmatica, aceea de a forma o carare care ghideaza vizitatorul spre pavilionul de ceremonie. In timp, capata si o functie estetica, forma si dispozitia lor sunt alese cu grija, astfel incât formeaza deasupra covorului de muschi un adevarat tablou. Inainte de ceremonie, pavajele, muschii si frunzele sunt stropite cu apa pentru a le da stralucire. Momentul precis al stropirii este calculat in functie de conditiile ambiante, ziua trei minute inainte de ceremonie, iar noaptea zece minute inainte.

Amenajari gradini - chaniwa2

Totul este bine organizat intr-o gradina de ceai. Cu scopul de a mari perspectiva, Sen no Rikyu diminua inaltimea arbustilor in functie de distanta lor fata de pavilionul de ceremonie, cu cât erau mai aproape cu atât erau mai mici. Un alt maestru, Furuta Oribe (1543-1615), facea ope-ratia inversa cu scopul de a mari impresia de profunzime a gradinii.

Sub influenta lui Sen no Rikyu, spatiul salii este inchis, lucru exceptional pentru arhitectura japoneza. Ferestrele rare, inguste si inalte, estompeaza lumina si-i impiedica pe vizitatorii asezati pe rogojini sa vada gradina.

Gradina ceaiului asigura un cadru sofisticat pentru so-an, coliba acoperita cu paie, o modesta bolta in care chado, ritualul ceaiului era realizat. Spre deosebire de gradinile perioadei respective, aceasta nu era proiectata ca sa fie privita dintr-un punct fix. Gradina era in schimb calea ce con-ducea spre so-an. In decursul timpului plimbarea prin roji a devenit un ritual in sine si o parte esentiala a ceremoniei ceaiului.

Foarte probabil calugarul Zen Murata Shuko (1422-1502) este initiatorul ceremoniei ceaiului. El a construit un mic chiosc (casa a ceaiului) in centrul orasului Kyoto, de dimensiuni mici si mobilata modest, care reflecta propria sa gândire ascetica. El a fost cel care a inlocuit elegantul shoin cu so-an. Shoin era camera formala in care se realizau ceremoniile din locuintele samurailor si preotilor influenti.

Un discipol al lui Sen no Rikyu, Furuta Oribe (1544-1615), mare maestru al ceaiului a adaugat ceremoniei ceaiului elemente noi. El a largit chioscul si a transformat roji, care era o cale de acces catre chiosc, in chaniwa, o gradina a ceaiului adevarata. Sub influenta neoconfucianismului Kobori Enshu (1579-1647) a influentat ceremonia ceaiului prin conceptul kirei-sabi, eleganta si stralucire, ceea ce a insemnat o indepartare de estetica saraciei.

Proprietate Kalon Garden. Text redactat si publicat de Cristina Vlad.

Contact

S.C.Kalon Garden S.R.L
Persoana de contact: Cristina Vlad

Sediu: Str. Traian Vuia, Nr 160, Cluj-Napoca
tel: 0743-174253,
email: kalongarden@yahoo.com
Meniu
Call Now ButtonSuna Acum